ELEKTRITÕUKERATAS – REHVIDE KIIRKURSUS

Rehvid on väga oluline elektritõukeratta ja teekatte vaheline osa. Kvaliteetsed ja töökorras rehvid on alustalaks turvalisele ja kvaliteetsele sõidule. Siit juhendist leiad infot erinevate rehvitüüpide kohta ning nende erinevustest. See kiirkursus on abiks, kui on eesmärk valida endale sobiv elektritõukeratas või on soov veenduda juba olemasoleva elektritõukeratta õiges rehvide valikus.

Elektritõukeratas ja rehvid

Peamiselt jagunevad rehvid kaheks:

  • Pneumaatilised ehk õhkrehvid
  • Täisrehvid ehk õhuta rehvid

Õhkrehvidega elektritõukeratas on mugavama ja turvalisema sõidustiiliga kui täiskummidega elektriline tõukeratas. Õhkrehvidega elektritõukeratas on ka võrreldes täisrehviga parema vetruvuse ja haakumisega. Täisrehvidega elektritõukeratas on aga see eest murevaba ning ei jäta sind tühja rehviga teele, seetõttu on täisrehvid saanud ka paljude sõitjate eelistuseks. Märkida tasub, et täisrehvide muster kulub kiiremini kui õhkrehvide muster.

Mõlemad rehvid kuluvad ning vajavad aja möödudes vahetamist. Kui elektritõukeratas vajab rehvi või sisekummi vahetust võib pöörduda meie remonditöökotta.

Pneumaatilised ehk õhkrehvid

Pneumaatilised rehvid ehk õhkrehvid on tehtud painduvast kummist. Õhuga hoitakse rehvis rõhku, et säilitada rehvi õige vorm. Õhkrehvidel on ventiil mille kaudu suunatakse õhk rehvi sisemusse, velje pinna ja rehviseina vahele. Õhkrehviga elektritõukeratas on levinuim. Lisaks kasutatakse õhkrehvi ka autodel, jalgratastel ja mootorratastel.

Õhkrehvid jagunevad omakorda veel kaheks:

  • Sisekummiga õhkrehvid (tube type)
  • Sisekummita õhkrehvid (tubeless type)
inokim ox-seeria elektritõukeratas-rehvid
Inokim OX-seeria elektritõukeratas, linna- ja maastikurehvidega

Sisekummita õhkrehvid (tubeless type rehvid)

Sisekummita rehvid on levinud autotööstuses. Rehvi suunatud rõhk surub rehviserva vastu spetsiaalselt treitud veljeserva. Nii jääb rõhk rehvi sisse püsima ja seetõttu ei ole sisekumm vajalik. Sisekummita õhkrehvid on tugevama konstruktsiooniga, torkeaugu kindlamad ning enamasti ka parema pidamisega. Nende põhjuste tõttu leidub sisekummita õhkrehve kallimatel elektritõukeratastel. Sisekummita õhkrehvide vahetus võib osutada keeruliseks, kuna ei piisa ainult headest tööriistadest vaid on vaja ka õigeid töövõtteid. Õiged töövõtted ja tööriistad on sisekummita õhkrehvi juures vajalikud. Vahetuse käigus ei tohi kahjustada veljeserva, muidu ei jää enam rõhk rehvi sisse püsima ning parandamine läheb kordades kallimaks – tavaliselt on sel juhul vaja paigaldada uus ratas / mootor. Sisekummita rehvid on kasutusel järgmistel elektritõukeratastel: Ninebot Max G30 II, Kaabo Wolf Warrior 11+, Dualtron Thunder, Vsett 11+, Nami Burn-E 2 Viper

Sisekummiga õhkrehvid (tube type rehvid)

Sisekummiga õhkrehvid on levinud jalgratastel ja ka elektritõukeratastel. Sisekumm on vajalik rehvis oleva rõhu hoidmiseks. Sisekummiga õhkrehvidel asetseb ventiil sisekummi küljes, sisekummita õhkrehvidel see eest aga velje küljes. Sisekummiga õhkrehvi eeliseks on see, et torkeaugu tekkimisel piisab suurem osa juhtudest ainult sisekummi vahetamisest. Tühja rehviga sõitmist tuleks vältida, sest ebatäpse või puuduliku rehvirõhu tõttu saab kahjustada nii sisekumm kui ka välisrehv. Sisekummiga õhkrehvid on pehmema rehvi konstruktsiooni tõttu elektritõukerataste puhul sõiduomadustelt ka natuke mugavamad kui sisekummita rehvid.

Sisekummiga õhkrehvide eelised

Sisekummiga õhkrehvid on võrreldes täisrehviga väiksema veeretakistusega, parema sõidumugavusega ning parema haardumise tõttu ka parema juhitavusega. Õhkrehvidele omane vähene veeremistakistus tagab pikema ühe laadimisega läbitava distantsi. Samuti on õhkrehvidega tippkiirus kergemini saavutatav ning ühtlasi ka suurem.

Sõidumugavust parendab õhkrehvis oleva õhurõhu aste. Mida madalam on rehvirõhk, seda pehme on elektritõukerattaga sõita. Seejuures ei tohi rehvirõhku lasta alla minimaalse lubatud rõhu, mis on toodud elektritõukeratta rehvi küljel. Elektritõukeratas millel puuduvad amordid on õhkrehvid tungivalt soovituslikud, sest rehvid on ainsaks pehmendavaks osaks sõites konarlikel ja augulistel teedel.

Õhkrehvid on valmistatud pehmest kummist. Sellest tulenevalt on õhkrehviga elektritõukeratas parema juhitavusega, haakumisega ja sellel on väiksem tõenäosus sattuda külglibisemisesse.

Õhkrehvi miinused

Võrreldes täisrehviga ei ole õhkrehviga torkeaugu tekkimisel võimalik sõitu jätkata. Ka rehvirõhku tuleb pidevalt kontrollida – väiksematel rehvidel kord 2 nädala jooksul, suuremate kord kuus. Täisrehv on see eest hea lahendus murevabaks sõiduks.

Mõni elektritõukeratas on varustatud lahtikäiva veljega. Nii on rehvi parandus ja vahetus lihtsam. Elektritõukeratas mis on varustatud lahtikäiva veljega: Vsett 8, Vsett 9, Vsett 10+, Nanrobot D6+. Rehvivahetus on lihtsustatud Inokim OX-seeria elektritõukeratastel, näiteks: Inokim OX Hero, Inokim OX Super, Inokim OXO. OX-seeria elektritõukeratas on ühepoolse õõtsaga ja seetõttu on rehvi peale ja mahavõtuks ligipääs ilma ratast eemaldamata.

Elektritõukeratas ja täisrehvid

Täisrehvid on tehtud tugevast kummist või polüuretaanvahust täitematerjaliga, andes rehvile tugeva vormi. Täisrehvid on torkekindlad ning see on ühtlasi ka nende ainukene eelis võrreldes õhkrehviga. Kuna täisrehvidel on veeremisel tugevam hõõrdejõud kuluvad need võrreldes õhkrehvidega kiiremini.

Täisrehvid jagunevad kaheks:

  • täidetud täisrehvid
  • kärgrehvid

Elektritõukeratas ja kärgrehvid

Mõnele täisrehvile on lõigatud kärge meenutav muster, neid nimetatakse kärgrehvideks. Kärgrehvid sisaldavad samasugust materjali nagu teised täisrehvid, kuid võrreldes täidetud täisrehvidega on need vetruvamad ning kergemad. Elektritõukeratas millel on kärgrehvid on kaalult raskem kui õhkrehviga elektritõukeratas.

Täidetud täisrehvid

Täidetud täisrehvid on tehtud tugevast kummist, vahust või polüuretaanist. Täidetud täisrehvid on rasked ning tugeva konstruktsiooniga. Konstruktsiooni jäikuse tõttu on oht, et tugeva löögi puhul võib rehv mureneda ning rehvistruktuur saab kahjustada. Tõenäoliselt on väiksema rehvistruktuuri kahjustusega võimalik sõitu siiski jätkata.

  • Torkekindlad
  • Väiksemate kahjustustega võimalik sõitu jätkata
  • Purunenud sisekummi vahetuse vajaduse tõttu võib täisrehv osutuda soodsamaks lahenduseks

Täisrehvi miinused

  • Jäik konstruktsioon, halb vetruvus
  • Võrreldes õhkrehviga ebastabiilsema juhitavusega
  • Täisrehvidega elektritõukeratas on kaalult raskem
  • Madalam ja raskemini saavutatav tippkiirus
  • Keeruline vahetada

Elektritõukeratas – selle rehvid, suurus ja muster

Lisaks rehvitüübile on olulisteks teguriteks ka rehvi ümbermõõt, laius ja rehvimuster. Nendest sõltub sõitja turvalisus ja sõidumugavus.

Suurema ümbermõõduga rehvid tagavad mugava ja stabiilse kulgemise. Suurema rehviga on takistuste ületamine kergem mistõttu on soovituslik valida suurema rehvi ümbermõõduga elektritõukeratas. 

Üldjoontes on laiema ja suurema rehviga elektritõukeratas stabiilsem nii kurvides kui ka suurtel kiirustel. Õhema rehviga sõites on oht, et rehv vajub teekattele tekkinud mõradesse või koobastesse ning seetõttu on ka suurendatud risk üle lenksu lendamiseks ning muudeks õnnetusteks.

Elektritõukeratas võib olla varustatud maantee- või linnarehvidega. Vastavalt sõitja vajadusele ja teekattele tuleks valida sobiva rehviga elektritõukeratas. Näiteks maastikurehvidega linnasõitu tehes on rehvi ja teekatte vahel rohkem takistust, sellest tulenevalt langeb sõiduulatus ühe laadimisega, kiirendus ja tippkiirus. Maastikurehvidega elektritõukeratas tekitab asfaldil sõites ka mõnevõrra rohkem müra.

Maastikurehvide olemasolu ei muuda elektritõukeratast maastikusõidukiks. Maastikusõiduks tuleks valida elektritõukeratas, mis on varustatud kahe ratta veoga ning heade amortidega. Maastikusõidu harrastajatele soovitame järgmisi elektritõukerattaid: Kaabo Wolf Warrior X, Kaabo Wolf Warrior 11+, Kaabo Wolf King+, Vsett 10+, Inokim OXO, Nanrobot D4+ 2.0

elektritõukeratas-rehvid-täisrehvid
Täis- ja kärgrehvid – neid on olemas ka erinevaid värve

KOKKUVÕTTEKS

Elektritõukeratas millel on õhkrehvid sisekummita või sisekummiga on parim ning võimalusel eelistamist väärt valik. Õhkrehvid tagavad mugava sõidustiili, parema jõudluse ning on ühtlasi ka turvalisemad.

Elektritõukeratast valides lähtuge ratta ümbermõõdust, laiusest ning rehvitüübist. Täisrehvidega elektritõukerattad millel puudub vedrustus on kõige jäigema sõidutunnetusega, soovitame paigaldada täisrehve elektritõukeratastele millel on amordid.

Kas õhkrehvi asemel on võimalik paigaldada täisrehvi?

Üldjoontes on õhkrehvi vahetamine täisrehvi vastu võimalik. Oleneb, et kas elektritõukeratas omab õiges ja sobivas mõõdus rehvi. Kuna igal tootel on oma eripärad, on tungivalt soovituslik konsulteerida meie remonditöökojaga, et leida just õige lahendus.

Kas sisekummiga õhkrehvide asemel on võimalik paigaldada sisekummita rehvid?

Sisekummiga õhkrehvi asemel tohib kasutada õhkrehvita rehvi, kuid elektritõukeratas peab olema varustatud spetsiaalse veljega. Veljeserva puudumise tõttu tuleb siiski sisekummi kasutada.

Kas sisekummita õhkrehvide asemel on võimalik paigaldada sisekummiga rehvid?

Sisekummita õhkrehvi puhul on elektritõukeratas spetsiaalse veljega. Sisekumm hakkab velje kuju tõttu hõõrduma, tõenäoliselt ei kesta sellises tingimustes sisekumm kaua.

Kui teil on elektritõukeratas, millel on sisekummita õhkrehv ning see jookseb pidevalt õhust tühjaks, siis tuleb viga otsida kas veljelt või rehvist. Elektritõukeratas millel on tugeva kahjustusega velg võib vajada terve ratta vahetust või täisrehvi paigaldust. Tasuks ka ära märkida, et elektritõukeratas, millel on suure läbimõõduga täisrehvid, muutub sõit märkimisväärselt ebastabiilsemaks. Velg, mille sees on mootor, ei ole eraldi vahetatav ning vahetamiseks tuleb välja vahetada ratas terviklikult, koos mootoriga. Vältimaks, et teie elektritõukeratas saab rehvivahetuse käigus kahjustada, soovitame tulla meie remonditöökotta.

Viited: Electric Scooter Guide