ELEKTRITÕUKERATTA SÕIDUTEHNIKA – KIIRKURSUS

Antud postitus sisaldab kõige tähtsamaid nõuandeid ja soovitusi elektritõukerattaga liiklemiseks ning annab algajale juhile põhjaliku ülevaate kuidas turvaliselt õige sõidutehnika abil hoog üles saada. Kui on vastu võetud otsus endale vägev elektritõukeratas soetada, siis esmalt on vajalik viia end kurssi ohutuse ja turvalise liiklemise printisiipidega.

Kanna marsuudile ja sõidustiilile vastavat turvavarustust

Ohutu sõidu alustala on kiiver, mida tuleb kanda alati, sõltumata teekonnast ja valitud sõidutempost. Võib kasutada ratta-või tõukeratta kiivrit, millel on nõuetekohane E-märgistus, aga soovituslik on täiskiiver, mis on kordades turvalisem.
Üldine rusikareegel on see, et kiiruse kasvades peab ka rohkem varustust kasutama.
Suurematel kiirustel ja linnas liigeldes tuleks kanda pikki riideid, kindaid ja kinniseid jalatseid.

Kõige võimsamate elektritõukerataste puhul maastikul sõites tasub kaaluda spetsiaalse tugevdustega motokombinesooni kandmist.

elektritõukeratas inokim oxo
Elektritõukeratas Inokim OXO ning sobivat turvavarustust kandev sõitja

Tutvu enda elektritõukeratta eripärade ja juhtimisseadmetega

Enne sõidu alustamist veendu, et tead täpselt, kuidas kiirendada ja eelkõige, kuidas pidurdada, ning oskad kasutada tulesid ja võimalikke lisatarvikuid.
Mõistlik on uue tõukerattaga sõita esimest korda kinnisel territooriumil, näiteks parklas, et saada tunnetus ja tasakaal kätte enne liiklusesse suundumist.
Hea nipp on ka proovida alguses sõitmist ilma masinat sisse lülitamata lihtsalt tõugates.
Enamus eletritõukerattaid on kokkuklapitavad ja vastavad süsteemid on erinevatel tootjatel erinevalt lahendatud. Veendu, et tead, kuidas lukustussüsteemi kasutada ja tugevalt sulgeda, et see sõidu ajal ei avaneks. Kõige parema ülevaate saab sellest elektritõukerattaga kaasa tulevast tehase poolsest kasutusjuhendist.

Teosta enne teele asumist alati elektritõukeratta sõidueelne kontroll

Alljärgnevas nimekirjas on välja toodud põhilised asjad, millele tähelepanu pöörata:

  • rehvide rõhk (kirjas rehvi peal) ja seisukord (rehvimustri seisukord);
  • kokkuklappimissüsteemid on lukustatud;
  • pidurid on korrektselt reguleeritud;
  • välised vigastused ja veidrad helid veeremisel;
  • aku laetuse tase, et mitte tee peale jääda;
  • tulede töökord.
Elektritõukeratas Xiaomi Mi Pro 2 juhtekraan

Lükka sõitu alustades jalaga elektritõukerattale hoog sisse

Enamus masinatel on ohutuse eesmärgil elektrijõul liikumise alustamise eelduseks see, et liikumiskiirus on üle 5km/h. Leidub ka mudeleid, millel selline vajadus puudub või on see eemaldatav ja piisab pelgalt kohapeal gaasile vajutamisest.
Seista tuleks elektritõukerattal üks jalg teise ees. Üldjuhul algajatele soovitatakse domineeriv jalg tagapool hoida. Võimalik on ka seista nii, et jalad on kõrvuti, mis on ebastabiilsem variant ja hädaolukorras reageerimiseks kehvem.

Sõitu alustades hoo sisse lükkamine

Madalatel kiirustel keera lenksuga, suurematel kiirustel kasuta kallutamist

Sõites kasuta lenksu tasakaalu hoidmiseks, aga jalad peaksid andma enamuse panusest. Kui tunned, et liialt tõmbad või lükkad lenksu, siis järelikult tuleb tasakaaluga veel vaeva näha. Liigne lenksu lükkamine-tõmbamine mõjub enamasti kehvasti ka elektritõukeratta kokku murdmise mehhanismile.
Kuigi madalatel kiirustel toimub enamus keeramisest lenksuga, tuleb ka siis pöörata tähelepanu kehahoiakule ja tasakaalule. Normaalsetel kiirustel, üle 8 km/h, tuleks lenks hoida enamasti otse ja kasutada enda kaalu ära, et keerata kallutamise jõul.

Hoia järsult pidurdades raskuskese madalal ja seisulaua tagumises servas

Kui tekib vajadus äkkpidurduseks, kõverda põlved ja vii enda keharaskus elektritõukerattal tagumisele jalale. Raskus kandub pidurdamisel ette poole ning enamus pidurdusjõust tuleb esirattalt, seega on selline tehnika hädavajalik. Just see on sõidutehnika seisukohalt kõige tähtsam punkt.
Keeramise ajal pidurdamist tuleks vältida, sest oht kukkuda on palju kõrgem ja seetõttu peaks alati enne pidurdamist proovima sõidutrajektoori otse hoida – enne kurvi hoog maha võtta.
Maksimaalse pidurdusjõu saavutamiseks tuleks rakendada piisavalt jõudu, et ratas on peaaegu lukustumas, aga mitte täielikult. Esipidurit kasutades on liiga suure jõu kasutamisel oht lennata üle lenksu, eriti kui kasutada ketaspidureid.
Algajal juhil tasub esipidurit järk-järgult rohkem kasutama hakata, et õige tunnetus kätte saada.

Kiirendamisel kalluta stabiilselt ette ja anna sujuvalt gaasi

Kiirendama asudes tuleb seda kindlasti teha sujuvalt ja mitte kohe täispööretel. Mida võimsama masinaga tegu on, seda olulisem on võimalikult stabiilne seisak ja madal raskuskese. Kui tegemist on võimsa masinaga, mis on veel võõras, siis ole sõidutehnika valikult eriti ettevaatlik – mõned võimsad elektritõukerattad on nii äkilised, et võivad kohalt kiirendusel sõitja käed lenksu küljest lahti rebida.
Tugevalt kiirendades suuna raskus tagumisele jalale ja kalluta ette, nii väldid ka liigset koormust kätele. See tagab ka selle, et kui sõita kahe mootoriga masinaga, siis püsib esiratas kindlalt teel.

SÕIDUTEHNIKA EDASIJÕUDNUTELE

Alljärgnevalt on välja toodud mõningad olulised sõidutehnikad, mille valdamisest sõitma õppides ja avalikes kohtades rohkem liiklema hakates suur kasu on.

Hoia silmad teel ja märka võimalikke ohte varakult

Tulenevalt elektritõukerataste suhteliselt väikese läbimõõduga ratastest, on löökaugud ja kõiksugu ebatasasused ning esemed teel väga ohtlikud. Seega tuleb osata neile õigeaegselt reageerida.

Alati tuleb hinnata teekatte seisukorda ja pöörata tähelepanu teistele liiklusvahenditele enda ümbruses. Olukordi, kus tekib ootamatult vajadus takistusest või ohust kiirelt mööda põigata, tasub harjutada, et reaalsel vajadusel osataks seda turvaliselt teha. Vältida tuleb ülekorrigeerimist ja vastasuunavööndisse kaldumist.

Kui ümber takistuse või ohu ei ole võimalik minna, peab mõnikord minema sellest läbi või ka üle. Ka siin tuleb jälgida, et esiratas ei lukustuks.

Väga oluline on mitte sõita lähedalt suurel kiirusel mööda nn “pimedatest nurkadest”, kuna maja-või aianurga tagant võib vastu tulla teine liikleja või jalakäija ning reageerimisaeg jääb sellistes olukordades lootusetult lühikeseks ja tõsine õhulend on garanteeritud.

Veere risti üle takistuste

Harjuta enda kaalu tagarattale viimist ja kergelt (!) lenksu enda poole tõmbamist, mis aitab sujuvalt takistusest üle sõitmisega turvalisemalt hakkama saada.

Eesmärk ei ole konkreetselt esiratas maast lahti saada, vaid vältida seda, et kokkupuutel takistusega ei liiguks kogu mass masina esimesele poolele, mis võib lõppeda õnnetult.

SÕIDUTEHNIKA ÜHE LAADIMISEGA LÄBITAVA TEEPIKKUSE MAKSIMEERIMISEKS

Rusikareegel on lihtne – kasuta võimalikult vähe energiat.

Selle saavutamiseks:

  1. Lükka alati jalaga hoog sisse – mootor tarbib köige rohkem energiat, kui pöördemoment on maksimaalne (mootori pöörded on nullis), nii ka kohalt ära minnes.
  2. Kiirenda sujuvalt – järsk kiirendus nõuab rohkem energiat.
  3. Väldi tippkiirusel sõitmist – kiiruse kasvades suureneb ka tuuletakistus, millega omakorda suureneb energiakulu.
  4. Pumpa rehvid õigele rõhule – nii väldid liigset veeretakistust ning rehvide eluiga on tunduvalt pikem.
  5. Sõida soojade ilmadega – seda ei saa küll alati teha, aga võimalusel tasub seda rakendada, sest aku mahutavus on jahedama ilmaga väiksem.

Mõni elektritõukeratas on varustatud ka kineetilise energia taastamise süsteemiga (KERS), mille kasutamisega on võimalik samuti läbisõitu suurendada ja aku ning pidurite eluiga pikendada.

SÕIDUJÄRGSED PROTSEDUURID

Sihtkohta jõudes on oluline lukustada oma elektritõukeratas mehaanilise lukuga, et vältida vargust või huligaanitsemist. Kõige ohutum muidugi on alati võtta masin endaga kaasa, aga sõltuvalt mudelist ja muudest asjaoludest ei ole see alati võimalik.

Kõige turvalisemaks peetakse U-lukku või lülilukku, mis on võimalik panna näiteks läbi tõukeratta raami või velje ja siis omakorda mõne tugeva konstruktsiooni külge, mida on võimatu ilma ketaslõikurit kasutamata võõrastel eemaldada.

Kui sõidu käigus on elektritõukeratas saanud märjaks või on sõidetud lausa vihmas, tuleks alati lapi või rätikuga masin ära kuivatada ja seejärel viia võimalusel siseruumi, et ka ligipääsmatu niiskus saaks ära kuivada. See on eriti oluline masinate puhul, millel puudub IP kaitseaste – neile elektritõukeratastele pakub Tõuksimaailma töökoda ka veekindlustamise teenust.

Võimas maastiku elektritõukeratas Kaabo Wolf King+

KOKKUVÕTE

Elektritõukerattaga sõitma õppimine on küll suhteliselt lihtne, aga ohutu ja ennetuslik sõidustiil omandatakse läbi kogemuste.

Täielikul algajal on tungivalt soovituslik enne tublisti harjutada ja enesekindlust koguda ning enda masina käitumist tundma õppida, kui liikluskeerisesse suundutakse.

Ja mis kõige olulisem – kasutage turvavarustust!

Viited: Electric Scooter Guide